de Alexandru Davila
Spectacol eveniment în Piața Constituției | Preluat de Casa de Producție TVR
Spectacol intrat in Cartea Recordurilor pentru cea mai mare gradenă rotativă din lume
Regia artistică: Horia Suru
Regizor secund: Ligia Ciornei
Asistent regie: Victor Tunsu
Scenografia: Cristian Marin
Asistenți scenografie: Ioana Săndulescu, Cătălin Manea
Butafor: Gelu Râșcă
Muzica originală: Petre Ancuța
Inginer de sunet: Horia Panaitescu
Coregrafia: Andreea Duță
Light design: Cristian Niculescu și Costi Baciu
Sufleor: Mădălina Ignat
Regia tehnică: Dana Popescu, Elena Ghimpeteanu, Andreea Ghiciu, Viorel Stemate
Lumini: Octavian Dumitrescu, Cornel Birjaru
Sunet: Luca Achim, Horea Suciu, Andrei Dobos, Cristian Voicu
Distribuția:
Vlaicu Vodă – Ioan Coman / Gavril Pătru / Cristian Nicolaie
Doamna Clara – Isabela Neamțu / Mihaela Trofimov / Lavinia Șandru
Mircea – Radu Micu / Bogdan Nechifor
Anca – Camelia Pintilie / Dana Marineci
Neagu – Mihai Mitrea
Pala – Ovidiu Cosovanu
Nicodim – Ion Bechet
Groza – Doru Bem
Vlad – Ciprian Cojenel
Costea – Robert Radoveneanu
Manea – Dragoș Spahiu
Miked – Dan Clucinschi
Român Herescu – Ovidiu Ușvat
Kaliany – Mircea Băluță
Solul – Tudor Pîrvu
Boier – Alexandru Popa
Copil în casă – Roberta Mitache
Grue – Vasile Menzel
Domnițe: Cosmina Dobrotă, Silvana Ionescu, Raluca Botez, Magda Condurache, Ștefania Dumitru, Veronica Popescu, Iulia Samson, Oana Tofan, Loredana Cosovanu, Andreea Hristu, Oana Predescu, Ana Udroiu, Andreea Șovan, Mihaela Coveșeanu, Mădălina Ignat
Măști: Ema Constantin, Maria-Luiza Dimulescu, Sabina Ioniță, Ana Maria Postelnicu, Alina Tofan, Vlad Pelin, Cosmin Ilie, Zoran Raici, Ionuț Terteci, Andrew Lupu.
Corul de Cameră Ascendis:
dirijor Eduard Dinu
Cristina Elena Popa, Cristina Lipcan, Catalina Postolache, Georgiana Dumitru, Miruna Iancu, Virineia Pirnau, Ecaterina Doros, Amalia Aldea, Angela Ilioska, Katolina Vlad, Ina Creciun, Korada Vako, Larisa Alexandra Scumpu, Roxana Lupu, Theodor Valentin Iliescu, Rafael Romanescu, Razvan Dumitru Popescu, Tudor Leon Muresan,Simina Dragomirescu, Alexandru Mihai Gherasimescu, Adiguzel Samuel Alper, Mihai-Valentin Sirbu, Flavian Chitic, Mircea Ene
Bălașa Percutions condus de Gabriel Bălașa
Ansamblul arhaic:
Constantin Axinte Amza – zither
Ionel Păucă Croitoru – tuba
Cătălin Gorgon – trompetă
Aurel Ciucur – percuție
Bianca Drăgoi – vioară
Alice Muller – vioară
și formația „Trei parale”
Prezentare:
Anul 1370. Vlaicu Basarab se află pe tronul Țării Românești aflate deja sub presiunea suzeranității ungare. Diplomat prin excelență, Vlaicu poartă masca supunerii față de mama sa vitreagă, Doamna Clara. Atitudinea sa pasivă și obedientă îi face pe boieri să înceapă să îl blameze și să își retragă încrederea față d e el. În timp ce Doamna Clara caută să profite de neîncrederea boierilor în Vlaicu Vodă și îl constrânge pe acesta să îi accepte autoritatea în chestiunile interne ale statului, Vlaicu Vodă caută să stabilească o alianță politic-religioasă puternică, de aceea dorește să o căsătorească pe sora sa, Anca, cu craiul sârb Simion Stareț.
Pentru a compromite acest demers, Doamna Clara încurajează și chiar anunță în mod oficial intenția de a realiza căsătoria dintre Anca și Mircea Basarab, fapt care îl atrage pe acesta din urmă de partea Clarei. Boierii îl sprijină pe Vlaicu Vodă împotriva Doamnei Clara, iar Baronul Kaliany este alungat de la curte. Mircea Basarab încearcă să-l ucidă pe Vlaicu Vodă, dar îl ucide pe apărătorul acestuia, Grue. Când Mircea Basarab înțelege că totul nu este decât o uneltire a Doamnei Clara, el își asumă rolul de a îl apăra pe voievodul Vladislav-Vlaicu cu prețul vieții. Finalul piesei îl prezintă pe Vlaicu Vodă pe tronul Țării Românești, în fruntea unui principat liber și independent.
Vlaicu Vodă este promotorul apărării prin disimulare. El mizează adesea pe diplomația echilibrată și pe câștigarea luptei fără a recurge la agresivitate inutilă. Față de boieri este înțelegător și binevoitor, față deDoamna Clara păstrează o conduită smerită, dar atunci când este forţat să ia o decizie categorică într-o situaţie dificilă, el însuşi devine sceptic și analitic. De cealaltă parte se află Doamna Clara, mama vitregă a lui Vlaicu Vodă, care vrea să asigure influenţa regelui Ungariei asupra principatului valah, pentru a-i catoliciza pe români. Pe fondul luptei pentru independenţa tradiţiei ortodoxe, apare în prim-planul scenic şi povestea de dragoste dintre Mircea, personaj aflat în antiteză cu viziunea lui Vlaicu asupra domniei, şi Anca, fiica Doamnei Clara şi sora vitregă a lui Vlaicu. Prin iubirea sa faţă de Mircea, Anca este un simbol al inocenţei, care reuşeşte să-i inspire sensul devenirii ca tânăr viitor voievod. Personajele cele mai vocale, Nicodim şi Groza, susţin cauza voievodului, pe când Kaliany, Pala şi Mircea devin uneltele cele mai de preţ în mâinile doamnei Clara. Boierii, întruchiparea maselor, ezită mereu între părerea vehementă a Doamnei Clara şi iscusinţa cu care Vlaicu Vodă știe să aplaneze conflictul. Ei întruchipează atitudinea oscilantă, ușor recognoscibilă în sistemele politicii de guvernare, acum, la fel ca atunci.