Regizorul Horia Suru, care a lansat recent piesa Not Safe For Work (NSFW) intr-un nou spatiu cultural al Bucurestiului, vorbeste despre “cea mai efemera dintre arte” si despre sansele de supravietuire a teatrului intr-o epoca a Internetului.
Intr-un interviu acordat Ziare.com, Horia Suru explica de ce o piesa de teatru montata intr-un spatiu neconventional nu este marcata de constrangeri si in ce fel NSFW este un semnal de alarma cu privire la derapajele din media romaneasca.
Piesa NSFW este prezentata publicului bucurestean intr-un eveniment mai amplu, la “pachet” cu momente nespecifice in general teatrelor, precum dinner&open bar. Este aceasta o solutie pentru criza pe care o traverseaza teatrul?
Nu cred ca teatrul traverseaza o criza mai mare decat societatea insasi. Cred ca inca exista public avid de teatru si spectacole bune. Sigur ca pe lista nici unui Guvern din ultimii 25 de ani cultura nu a fost o mare prioritate. Cu atat mai mult zona independenta a culturii.
Cam aceleasi probleme pe care le gasim in scoli sau spitale, aceleasi probleme pe care le avem cu birocratia excesiva sau cu deprofesionalizarea in anumite segmente, toate acestea le regasim si in cultura, si in teatre.
Referitor la formula aleasa de NSFW, de mult timp in State sau in Marea Britanie este o practica fireasca sa bei un pahar de vin la un spectacol de teatru. Exista o zona eleganta de bar amenajata in foaier, unde se poate servi sampanie sau vin si lumea socializeaza pana la inceperea spectacolului sau in pauze. Cand incepe spectacolul, iti iei paharul cu tine inauntru. Si nu vorbesc despre teatrele underground sau cele din cafenele, ci despre marile scene italiene ale principalelor institutii ale orasului.
Este o alta atitudine, mai relaxata si, in acelasi timp, mai eleganta. Nu cred ca asta e doar o tactica de a-ti atrage spectatorul in sala de spectacol, ci si un alt mod de a privi toata experienta pe care o ai la teatru. Ne dorim ca toata seara sa devina un eveniment, o experienta centrata pe spectacol dar oferind spectatorului o stare speciala, introducandu-l in atmosfera si vibe-ul spatiului.
Lansati NSFW intr-un spatiu cultural nou, in contextul in care tot mai multe spatii destinate actului artistic se inchid. Ce constrangeri intampina punerea in scena a unei astfel de piese intr-un astfel de spatiu si in cadrul unui asemenea eveniment?
Si din pacate nu doar se inchid pentru un timp, ci se inchid fara un plan concret de reabilitare, fara a sti daca si cand isi vor putea relua activitatea. Sunt zeci si zeci de spactacole fara casa in acest moment.
Tocmai de aceea este mai mult decat laudabil in tot acest context ca exista un spatiu nou care se deschide.
In ceea ce priveste constrangerile, acestea nu exista, dimpotriva, sunt extrem de bucuros ca deschid cu acest spectacol un spatiu de teatru. Ma astept ca in scurt timp publicul de teatru sa invete drumul catre Eremia Grigorescu nr.10 si POINT-ul sa se impuna pe piata teatrala bucuresteana si sunt convins ca NSFW va contribui la aceasta ascensiune.
In ce fel poate lupta teatrul in fata avansului accelerat al filmului? Cum isi gaseste locul in era Internetului, televiziunii, cinematografului?
In lunga sa existenta, teatrul a avut de luptat cu multe pericole care ii atacau status quo-ul. De fiecare data a reusit cumva sa se reinventeze. Sa redevina necesar si important pentru oameni.
Teatrul este poate cea mai efemera dintre arte. Stim ca amintirea unui spectacol poate dura maxim o generatie. Sunt carti scrise despre cum aratau spectacolele din secolele trecute, dar nu avem acces direct la produsul artistic asa cum putem, de pilda, sa mergem intr-un muzeu s-o vedem pe Mona Lisa. Nu vom putea vedea niciodata montarile lui Stanislavki. Putem doar sa citim despre ele si sa ni le imaginam jucate.
Cred ca salvarea teatrului cand totul se indeparteaza de om si uman, cand filmul se tehnicizeaza din ce in ce mai mult, si Internetul ne obliga sa ne complimentam prin like-uri si nu prin cuvinte, aceasta salvare vine de la caracterul viu al teatrului. De la energia degajata de corpuri in spatiul de joc. Si de la insasi efemeritatea acestei arte.
Orice reprezentatie este unica. La inchiderea unei cortine, ce s-a intamplat acolo nu se va mai intampla niciodata. Spectatorul este martorul unui eveniment unic si experienta sa in sala de spectacol este unica si irepetabila. Si ca teatrul sa existe va fi intotdeauna suficient doar ca doi oameni sa se intalneasca: un actor si un spectator.
V-ati indreptat spre un text contemporan si ati declarat, nu demult, ca gasiti dificil sa puneti in scena Moliere, Caragiale sau Cehov, in asa fel incat sa rezoneze cu generatia tanara. Ce anume v-a atras la NSFW?
M-am referit la unele montari, nu la textele clasice in general. Cred ca textele clasice mari nu au nici o problema in a fi receptate si acceptate de catre publicul contemporan. In schimb, unele montari ale acestor texte par a avea cateva sute de ani, forma este invechita si nu textul, temele sau mesajul acestor clasici.
Unele montari, care vin cu niste propuneri interesante si actuale, sunt dezaprobate de unii specialisti pentru ca nu respecta intocmai textul. Cred ca pe asemenea texte, propunerea de spectacol trebuie sa aiba o legatura cu vremurile in care traim.
Not Safe For Work este unul din textele noi foarte bine scrise, in care jocurile de putere din lumea media se imbina foarte bine cu drama individului in relatia sa cu munca si cu propriile asteptari de la sine. Textul functioneaza foarte bine si in Romania si este poate si un mic semnal de alarma asupra unor derapaje grave din media romaneasca.
Unul din mesajele NSFW este ca disperarea economica face ca persoane inteligente sa-si sacrifice principiile. Care este mesajul pe care vrea sa-l transmita regizorul Horia Suru?
Sa incercam toti sa ne (re) cunoastem calitatile si limitele profesionale. Sa luptam neincetat pentru drepturile noastre in cadrul diferitelor comunitati din care facem parte – atat profesionale, cat si sociale. Sa nu ne multumim cu mai putin decat meritam. Iar setul de principii dupa care ne ghidam existenta sa-l aparam cu stoicism in fata oricaror santajuri, manipulari sau tentatii.