Ion Parhon Teatrul Azi nr. 12/2011
Pe scena Teatrului Maria Filotti din Braila, acolo unde, in ultimele decenii, s-au ivit nu o data spectacole strabatute de tinerete, semnate de regizori prestigiosi, cum sunt Catalina Buzoianu, Victor Ioan Frunza, Radu Afrim si nu numai acestia, ne-a intampinat o placuta, ce zic, o naucitoare surpriza ce nu-si afla explicatia legata de renumele vreunuia dintre realizatori! Aplaudat cu contagioasa bucurie de public, de critici, de jurnalisti si oameni de teatru prezenti la cea de-a VI-a editie a Festivalului “Zile si Nopti de teatru la Braila”, spectacolul Domnului profesor cu dragoste reprezinta o curajoasa si emotionanta “replica” la filmul cu titlul omonim (in regia lui James Clavell, cu Sidney Poitier in rolul principal).
Cel care s-a incumetat sa readuca in atentia spectatorilor de astazi povestea acelor tineri rebeli de pe bancile unui liceu londonez, ce parcurg drumul de la comportamentul aproape salbatic la respectul fata de sine, de profesorul lor si de cei din jur, este Horia Suru, actor la Teatrul “Tineretului” din Piatra Neamt, aici in calitate de regizor si scenarist, sustinut cu brio in eforturile sale de coregrafa britanica Sophie Duncan si de alti colaboratori entuziasti, precum Marian Vasii, pentru costume, Adrian Iacov, pentru antrenamentul luptelor, si de catre profesori de la Liceul de Arta din Braila, unde invata cei mai numerosi dintre tinerii interpreti. Nume mai putin cunoscut printre iubitorii artei spectacolului, Horia Suru, si el tanar, de 27 de ani, a realizat pana acum numeroase spectacole “cu si despre tineri”. A beneficiat de o bursa la New York, pe langa compania “Shakespeare on the Hudson”, dar si de colaborarea fructuoasa la patru proiecte ala Companiei franceze “Euroculture en Pays de Gentiane”, reunind actori, muzicieni, si dansatori din opt tari, activitate profesionala ce i-a prilejuit si intalnirea cu talentata coregrafa Sophie Duncan, absolventa a London Contemporary Dance School “The Place”.
Regizorul considera ca “problema cu care se confrunta tinerii si asperitatile dialogului dintre generatii, din acel film celebru, sunt in foarte mare masura actuale, impreuna cu atmosfera plina de pericole si de violenta ce defineste lumea unor cartiere mai putin ortodoxe din timpul nostru”. De ce apelul la elemente de dans, de teatru gestual sau coregrafie? Ne-o spune chiar regizorul: “Fara sa ma las ispitit de o actualizare mai comoda, prin limbajul argotic sau prin expresii care frizeaza vulgaritatea, ce uneori fac deliciul unor spectatori, am apelat la un vehicul mai subtil si universal, totodata, exprimand si violenta si alienarea si protestul eroilor piesei prin muzica si tehnici diferite de dans, ca street battle, parkour si contact improv, sau prin mobilitatea unor expresii corporale individuale si de grup, capabile sa sugereze reactiile si motivatia atitudinii personajelor”.
Privita din sala – am putea spune ca, dincolo de metamorfoza tinerelor personaje din acel liceu londonez, vegheata cu pilduitor instinct pedagogic si o rabdare de otel de catre profesorul Mark Thackeray, interpretat de Dragos Muscalu, a carui metoda este fie acceptata, fie repudiata de catre ceilalti colegi de cancelarie, dar se bucura de consimtamantul tacit al directorului scolii, intrupat cu discretie de Bujor Macrin – marea surpriza a spectacolului ni se dezvaluie prin insasi maturizarea “actoriceasca” in randul elevilor-interpreti, afirmata prin atitudinea lor daruita si profund responsabila fata de exigentele unui demers profesional bazat pe un limbaj complex, pe fulminante ruperi de ritm si pe o riguroasa disciplina scenica.
Pe de o parte, “familia” profesorilor, unde, alaturi de cei amintiti deja, am retinut si portretele construite de actritele Catalina Nedelea si Ana Zubcu sau, cu izbutinte nu intotdeauna depline, de Dan Moldoveanu si de Adrian Iacov, iar, de cealalta parte, “familia” zburdalnicilor din banci, bantuita de spiritul nesupunerii si de o bezmetica sangvinitate, se confrunta intr-o succesiune alerta de secvente, cand comice, cand dramatice, lirice sau violente, cu accent puternic pus pe expresivitatea corporala ori pe mimica adecvata situatiilor in care dialogului ii revine un rol important. Asadar, dincolo de evolutiile unor actori cu o bogata experienta scenica, in frunte cu Bujor Macrin, si de partitura de mare dificultate a profesorului Thackeray, parcursa in general cu o buna stapanire de sine, de catre Dragos Muscalu, dar poate saracita de unele nuante cerute de evolutia relatiei cu elevii lui, spectacolul scoate la iveala talentul autentic si disponibilitatile pentru performanta ale unor foarte tineri interpreti, ca Alexandra Nicolae, Daniel Onoae, Gabriela Parliteanu, Camelia Dilbea, Oana Pisica si altii.
Este un spectacol energic si energizant, deschis inca “slefuirilor” de pe parcursul reprezentatiilor viitoare, in ceea ce priveste acuratetea configurarii personajelor si a relatiilor dintre ele, mai ales in directia omogenitatii jocului si a sincronizarii minutioase a elementelor coregrafice. Premiera a convins, insa, ca o autentica surpriza placuta pentru un festival in care, alaturi de satisfactia prilejuita de eminenti reprezentanti ai scenei noastre, sentimentul bucuriei estetice a venit, iata, ca un veritabil “taifun” din partea unor foarte tineri “protagonisti”, reuniti la finalul reprezentatiei intre ramele unei uriase fotografii-tablou, cu dedicatia de a cum binecunoscuta: “Domnului profesor, cu dragoste!” Era un dar sau o dovada de iubire si recunostinta din partea elevilor din piesa fata de profesorul lor, generatoare de emotie fierbinte pe scena si in public, insa si o marturie la fel de pretioasa peste timp pentru elevii-interpreti de astazi. Cati dintre ei vor putea ajunge mai tarziu actori in toata puterea cuvantului si a pretuirii celor din jur? Noi le-am consemnat acum numele si cu gandul la ziua de maine…
Teatrul “Maria Filotti” Braila-Domnului profesor, cu dragoste, scenariu si regia de Horia Suru, dupa o idee de E.R. Braithwaite. Coregrafia: Sophie Duncan. Grafica: Cristian Urse. Costume: Marian Vasii. Antrenament si lupte: Adrian Iacov. Distributia: Dragos Muscalu (Mark Thackeray), Catalina Nedelea (Gillian Blanchard), Ana Zubcu (Grace Evans), Dan Moldoveanu (Theo Weston), Bujor Macrin (Alex Florian), Adrian Iacov (D-l Bell), Alex Petcu (Denham), Alexandra Nicolae (Pamela Dare), Daniel Onoae (Potter), Leonard Dodan (Seales), Stefania Stanciu (Pegg), Mihai Rusu (Sapiano), Gabriela Parliteanu (Tuffen), Camelia Dilbea (Wong), Cosmin Deca (Fernman), Oana Pisica (Strong), Mari Dumitrache (Purcell), Anca Mihalache (Palmer), Georgiana Caludea (Moira Joseph), Iris Bondoc (Osgood) si copilul Maria Nicolau. Data premierei: 25 Septembrie 2011.