„Umbre” la Teatrul Excelsior

posted in: Cronici | 0

Mariana Ciolan Revista Teatrală


„Copilul râde/Înțelepciunea și iubirea mea e jocul”… Încă nu foarte îndepărtată de această „față” a omului, fixată de pana poetului Lucian Blaga, adolescenta de 17 ani Georgiana Barcan din Bacău descoperă atracția unui altfel de joc, dincolo de seninătatea înscrisă în genele copilăriei. Îi prinde gustul, el se numește teatru, iar în cercul și mai larg al privirii avid deschise către lume, își dă seama că grație acestuia viața din jur poate fi descifrată tot ca o posibilă distribuire/redistribuire de roluri. Chiar aşa, dacă am pretinde să se inverseze unele dintre aceste „partituri”, adică oamenii să-și schimbe între ei pozițiile, cum ar fi, bunăoară, călăul și condamnatul. Într-o lume ce pare iremediabil guvernată de mecanica subterană a manipulării. Este una dintre ideile majore ale piesei sale într-un act, Jocul de-a teatrul, prin care a fost desemnată câștigătoarea concursului New Drama, inițiat în toamna lui 2014 la Teatrul Excelsior din București, la puțină vreme după instalarea echipei manageriale conduse de actorul Adrian Găzdaru.

Nu știu cum vor fi fost celelalte șase piese finaliste la prima ediție a acestei competiții deschisă adolescenților, dar aceasta aproape că înspăimântă prin gravitatea temei. Desigur, adolescența este vremea cuvintelor mari, a setei de absolută îmbrățișare a celor ce înconjoară, precum și a descifrării propriului eu, așa că, într-un fel, se explică meditația autoarei ca o lucidă dar sumbră perspectivă asupra alterității. Ea vine dintr-o explorare a străfundurilor firii ca sursă comună a imaginației, a spaimelor și a neliniștilor. Conform celor înscrise în regulamentul New Drama, piesa este montată acum, iată, pe scena de la Excelsior.

Spectacolul are însă o a doua parte. Este un text comandat de teatru și reprezintă rezultatul strădaniilor Ilincăi-Anamaria Prisăcaru, studentă la Regie de Teatru în cadrul Universității de Artă Teatrală și Cinematografică „I. L. Caragiale”. Acesta merge pe același palier al interogării eului, într-o formă dramatică care are drept liant glisarea călău-condamnat, fiind dominată de un dialog între mamă și fiu. Fără a părăsi zona nebuloasă a căutării de sine şi de sensuri în lume, discursul celei de-a doua autoare, al cărui titlu, Umbre, dă și titlul spectacolului, se îndreaptă către o perspectivă mai optimistă. „În plină derută, scopul nostru este să ieșim la lumină […] Paradoxal, pentru a ieși la lumină trebuie să ieși din lumină. Condiția este să știi foarte bine ce vrei să vezi”, scrie autoarea „umbrelor”.

A fost chemat să dea un suflu și o carne scenică textului actorul și regizorul Horia Suru, apreciat anterior la Excelsior pentru adaptarea după Aventurile lui Tom Sawyer. Își intitulează demersul de-acum „un studiu” și îl definește ca fiind „realizat cu ochii închiși ca o scurtătură către hăul din noi”. Este împlinit ca un rafinat balans între străfulgerări strălucitoare și aburi misterioși de negură (light design Adrian Neculcea), într-un spațiu imaginat și configurat tot de regizor, în sala minionă, intimă, Sala Studio, care a fost nu de foarte multă vreme inaugurată şi se dovedeşte atât de potrivită acestor scurte piese cu o mare doză reflexivă și lirică.

Spectacolul-studiu păstrează acelaşi spirit, potențat prin jocul static, adică în poziţie nemişcată, pe care îl impune actorilor, prin dialogul copios cu două mari ecrane cu proiecții video (video & sound design Luca Achim), capabile să scoată în evidență țipătul interior, la propriu, prin intensitatea sunetului, în contrast productiv cu rostirea actorilor. Din ale căror meandre de intonație și accent se caută prin „multe întrebări” să se ofere „multe răspunsuri posibile”. Îi aflăm în distribuție pe actrița Isabela Neamțu, şi aici remarcabilă prin forța de comunicare în rolul Mama, pe Oliver Toderiță și pe Marian Rădulescu, împlinindu-şi convingător şi dăruit rolurile, anume, Condamnatul, respectiv, Călăul. Pe bandă, în secvențele filmate se aud cristaline și sugestive vocile copiilor interpretate de Daniel Cosmin Țâcu, Sara Maria Ghimpu.

Să ne reamintim, New Drama – concurs de dramaturgie pentru adolescenți este cel dintâi proiect din cadrul programului Excelsior Educațional și are drept țintă adolescenți între 14 și 18 ani care sunt încurajați să își dezvolte imaginația prin însușirea tehnicilor de scriere dramatică. Se desfășoară în mai multe etape. Doritorii trebuie să trimită mai întâi o cerere de înscriere la concurs menționând și motivația pentru care îşi doresc această participare. Pe baza textelor trimise de către aceștia, se face o selecție de texte finaliste. Autorii acestora participă la un atelier de scriere dramatică coordonat de profesioniști redutabili. După șase săptămâni, când pot lucra pe textele proprii, într-o a doua etapă, aceste piese într-un act sunt reprezentate ca spectacole-lectură în interpretarea unor actori profesioniști, fiind totodată supuse atenției unui juriu care decide o singură piesă câştigătoare. La prima ediție juriul a fost format din actorii Andi Vasluianu și Alexandru Ioan (ambii, cu vechi „state de colaborare” în teatrul făcut de liceeni) şi dramaturgul Peca Ștefan, unul dintre cei mai tineri în spirit din generaţia sa. Apoi, se împlinește subtitlul concursului, Scrie o piesă într-un act și ea poate deveni spectacol! Primul din această categorie a intrat deja în repertoriul Teatrului Excelsior, adică Umbre, unde la premieră am remarcat mulţi prieteni ai acestei instituţii de spectacol pentru copii, dar şi tot mai pronunţat aflată în căutare de titluri atrăgătoare pentru adolescenţi. Pentru a doua ediție New Drama deja în derulare, s-au primit 70 de piese din 38 de localități ale țării, fapt cu siguranță legat și de sprijinul acordat Teatrului Excelsior de către Ministerul Educației Naționale. Dintre semnatarii acestora, au fost deja anunțaţi șapte finaliști cu vârsta cuprinsă între 15 și 18 ani, care între 1 și 3 aprilie 2016 vor participa la atelierul de scriere dramatică. El va fi coordonat de conf. univ.dr. Ana-Maria Nistor, cadru didactic la UNATC, unde predă cursuri de „playwriting” și „analiza textului dramatic”. Aşteptăm spectacolele-lectură spre sfârşitul stagiunii şi, fireşte, montarea piesei care va ocupa locul întâi.